Skillnaden mellan att vilja och att känna sig tvungen

publicerat i Bekännelser, Inspiration., Övrigt.;
Jag har länge viljat få mina tankar nedskrivna i ord om denna träninghets och kroppsideal. Det är banne mig svårt att få allting att hänga ihop till en flytande text. Kan återigen konstatera att tankarna låter bäst i huvudet.
 Jag har länge tänkt på detta, varifrån uppkom detta ideal? Sedan när skall varje tjej vara vältränad och smal men ändå också gärna vara lite kurvig? Vi ser alla snygga tjejer på alla fitspo-accounts, och jag erkänner. Dom ser bra ut! Men har ni någongång tänkt på hur mycket bilder är retuscherade... Såg ett youtube klipp häromdagen där dom visade exakt vad man kan göra. Poff så hade dom där världens snyggaste tjej liksom.
 Ideal har ju dock alltid funnits. Förut skulle man vara kurvig, eller det man idag kallar mullig/överviktig. Vilket självklart INTE är överviktigt, men ni förstår vad jag menar. Förut gjordes det även reklamer som t.ex. ''I could never love a skinny man''. Tänk hur saker och ting kan förändras. Det är helt sjukt.
 Till en början gillade jag denna tränings-grej. Det var inget problem med det? Folk inspirerades och motiverades till en hälsosam livsstil vilket är väldigt bra. Men nu, nu har det (enligt mig) gått för långt. Det ända man ser är träningshysteri. På Instagram speciellt. För att då inte prata om alla dessa ''inspo-bilder''. Vi blir dagligen hjärtvättade att ''det är så man skall se ut, annars är man onormal och fet''. Jag ser 12-åriga tjejer som skriver ''jag hann inte med min länk idag, känner mig sämst'' eller ''börjar på min strejk från allt onyttigt nu''. Man skall också helst springa 5km/dag och äta fruktsallad varje kväll. Man bör även ha gymkort.
 Allt detta låter ju väldigt hälsosamt, och visst är det?! Många har säkert snappat upp en helt ny livssti genom medier det senaste året och nu känner sig som en helt ny männsika. Från att ha suttit i soffan hela dagen till att faktist börjat ta sig ut på dendär kvällspromenaden med hunden varje kväll.
 All träning är ju självklart bra, det dåliga i detta är hjärntvättningen. Allt sitter i våra huvuden. Hur många tjejer & killar mår antagligen psykiskt dåligt av detta?! Hur många känner att dom måste träna varje dag, fast dom inte vill det!? Och hur många, speciellt tjejer, är osäkra över sin kropp?! Det inget man går ut med, att man tränar fast man inte vill. Så att säga hur många som mår dåligt över allt detta är svårt, men jag tror starkt på att  det är många.
 Nu vill jag inte heller att ni förstår mig fel. Det finns jättemånga också som kan hålla allt detta på en bra nivå. Sånna som kan känna att dom inte behöver träna varje dag, eller att dom visst kan äta choklad på en Tisdag. Sånna som känner att dom mår bra, att dom får bättre självförtroende. Sånna som inte blir hjärntvättade, utan förstår att alla inte kan se lika ut. Utan sånna som vill uppnå den bästa möjliga av sig själv, utan att jämföra sig med andra.
 Jag själv har tränat i så gott som hela livet, det är ingen tvång, det är bara något som för mig hör till vardagen. Vill jag träna 6ggr/vecka så gör jag det. Men om jag däremot (som i sommras) inte ville prioritera träning, och istället ta vara på tid med nära och kära så gör jag det.
  
Vem som nu än läst detta, eller kommer läsa, jag vill att ni funderar angående detta. Alla, iallafall vi ungdomar påverkas av detta. Alla har säkert olika synpunkter osv. så kom gärna med egna åsikter också! Jag hoppas ni gillade vad ni läste, och att ni kanske fick en liten tankeställare. Jag hoppas också att ni förstod vad jag menade och inte tolkade nånting fel, inte alltid lätt att förklara så alla förstår. Kram!!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Laura:

håller helt klart me!

2:a kommentar, skriven , av Linnea:

Du fick verkligen nedskrivet dina tankar, som är helt i rätt riktning. Det är inte få gånger, utav de gånger man ser vältränade kroppar på sin insta eller tumblr, med quotes som "no pain, no gain", som inte sällan resulterar i skuldkänslor över att man själv inte tränat på en vecka medan den som la upp bilden deklarerar hur den nyss va på gym i 1 1/2 h å sprang också 10 km. Det kommer veckor när man äter ohälsosammare och inte tränar, och det kommer veckor när man äter hälsosamt och bra. Motion hör till ett nyttigt liv, helt klart. Men alla ska vi väl inte bli fitnessmodeller heller...

3:e kommentar, skriven , av kliddon:

Superbra skriva gullevännin! I agree ti 100%!!!

4:e kommentar, skriven , av kliddon:

btw bossi design !

5:e kommentar, skriven , av xoxo katarina:

Bra skrivet!

6:e kommentar, skriven , av julia:

När jag lästa din text väcktes många tankar inom mig. Du är en mycket skicklig skrivare (lol va fint ord). Detta skulle ha blivit en mycket god uppsats om du hade skrivit den i modersmålskursen. Dina åsikter är mycket lysande, och du uttrycker dig på ett mycket väl sätt. Man förstår dina argument väl. Texten är skriven i kronologisk ordning och är väldigt lätt läst, alltså det är en flytande text. nu ork ja ja int skriv såde nåmer...
kort sagt. I totally agree sis!

7:e kommentar, skriven , av juöon:

ja åså va din desing fin joo

8:e kommentar, skriven , av Anonym:

bra du skriver =)

9:e kommentar, skriven , av Ida:

Väldigt bra skrivet! :)

10:e kommentar, skriven , av Cecilia Backlund :

Blev så glad när jag läste ditt inlägg, sjukt bra skrivet och helt rätt. Har så länge försökt skriva om det här men svårt att få det rätt. Otroligt fin blogg :)

11:e kommentar, skriven , av LINN:

Håller helt me!! å jättebra skriva! :)

12:e kommentar, skriven , av Frida:

Vilket super inlägg! Allt stämmer så bra! :)

Kommentera inlägget här :